מבזק מס מספר 600 - 

מיסוי מקרקעין  18.6.2015

הגדלת שיעורי מס רכישה לרוכשי דירה שניה, הצעת חוק - 18.6.2015

ביום 15.6.2015 נתפרסמה הצעת חוק לתיקון 81 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג 1963 (להלן: "החוק"), אשר מציעה לתקן את סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין באופן שבו סעיף 9(ג1ג) לחוק, הקובע שיעורי מס המתחילים ב – 5% לרוכש דירה שאיננה דירת מגורים יחידה, יהפוך להוראת קבע, יבוטל סעיף 9(ג1ד), אשר היה אמור להפחית את שיעורי מס הרכישה כאמור החל משנת 2015, ובמקביל תיקבע הוראת שעה לתקופה מיום 1.7.2015 ועד ל 31.12.2020, המטילה שיעורי מס רכישה גבוהים משמעותית על רוכשים אלו בהתאם למדרגות כדלקמן:

• על חלק השווי שעד 4,800,605 ש"ח – 8% .

• על חלק השווי העולה על 4,800,605 ש"ח – 10% .

בעניין זה, ברצוננו להזכיר לקוראנו את השינויים שחלו במס הרכישה בשנים האחרונות תוך מתן דגש להבטחות השלטוניות שליוו שינויים אלו.

ביום 16.1.2015, התקבל בכנסת חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים – הוראת שעה), התשע"א – 2011, אשר בין יתר הוראותיו, העלה באופן זמני, עד ליום 31.12.2012, את שיעורי מס הרכישה לרוכש דירה שאיננה יחידה, וזאת כפי שהוסבר לציבור: במטרה "להגדיל את ההיצע של דירות המגורים גם בטווח הקצר".

שיעורים אלו הועלו משיעור של 3.5% (עד לסכום של 923,000 ₪ כאשר מעבר לסכום זה שולמו 5% מס רכישה), לשיעור של 5% עד לסכום של 1 מיליון ₪, מעבר לכך – 6% עד לסכום של 3 מיליון ₪ ומעבר לסכום זה – 7% מס רכישה.

הוראת השעה הוארכה ע"י ועדת הכספים של הכנסת עד ליום 5.5.2013, כאשר כבר ביום 24.4.2013 פורסמה הצעת חוק אשר ביקשה להפוך את הוראת השעה להוראת קבע, ובמסגרת חוק ההסדרים באותה שנה, נוסף סעיף 9(ג1ג) לחוק אשר קיבע את שיעורי מס הרכישה הגבוהים על רוכשי דירות כאמור עד ליום 31.12.204. בד בבד נקבעה בחקיקה במסגרת סעיף 9(ג1ד), הפחתה בשיעורי מס הרכישה על רוכשים אלו כבר ביום 1.1.2015.

ואולם, לאור פיזור הכנסת בסמוך ליום 31.12.2014, האריכה רשות המיסים, לאחר התייעצות עם היועמ"ש, את הוראת השעה בסעיף 9(ג1ג) לחוק, מכוח סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, עד ליום 30.6.2015 – דבר שגרר ביקורת ציבורית חריפה. במקביל אף הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור תובענה ייצוגית בדרישה להשבת כספי מס הרכישה שנגבו ביתר, עקב אי יישום הוראת חוק ברורה ומפורשת שנקבעה בחקיקה ראשית, ואשר היתה תקפה כבר מיום 1.1.2015, ועל פניו לא היה כל מקום להארכת דין המס שחל ביום 31.12.2014 בתואנת – פיזור הכנסת.

ואולם, כפי שניתן לראות, גם בחלוף תקופה זו לא עומדת הממשלה בהבטחותיה לציבור, להקטנת מס הרכישה ומפרסמת עתה הצעת חוק אשר עתידה להעלות פעם נוספת את שיעורי מס הרכישה לרוכשי דירה שאיננה דירת מגורים יחידה, תוך שהיא קובעת בחקיקה כי שיעורי מס הרכישה הגבוהים שהוארכו מלאכותית מיום 1.1.2015 כאמור – יחולו רטרואקטיבית מיום זה.

ברוח החשש מנסיגת קובעי מדיניות המס מדין מס מקל הקבוע כבר בחוק ליום עתידי מסויים, נציין כי במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2014, חוקק סעיף 48א(ב2) לחוק, אשר קבע שיעורי מס מוטבים לדירת מגורים מזכה בתנאים מסוימים (חישוב המס הליניארי, המוטב הידוע), כאשר כמות הדירות שניתן למכור הוגבלה במסגרת הוראת שעה התקיפה עד ליום 31.12.2017לשתי דירות מגורים מזכות בלבד.

על פי החוק הקיים, החל מיום 1.1.2018 עתידה הוראת השעה להסתיים, ועל פניו ניתן יהיה למכור דירות מגורים על פי החישוב הליניארי המוטב "בלא הגבלה" למספר הדירות שימכרו.

בנסיבות העניין והצרת צעדי בעלי הדירות, אין אנו בטוחים שקביעה כאמור תוותר על כנה. ודי לחכימא ברמיזא.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה